Op dinsdagavond 6 oktober waren bewoners en ondernemers uit de omgeving uitgenodigd door de gemeente Stadsdeel Centrum om te praten en brainstormen over het experiment om de 9 Straatjes in het weekend autovrij te maken. Deze bijeenkomst vond plaats in het onlangs geopende Hotel Hoxton aan de Herengracht.

In augustus en september heeft de gemeente een experiment uitgevoerd om de verkeerssituatie te verbeteren in de 9 Straatjes met als doel meer ruimte te bieden aan voetgangers en fietsers. De effecten van deze maatregel zijn gemonitord met verkeerstellingen, enquêtes en beeldopnamen. In de bijeenkomst werden de eerste onderzoeksresultaten besproken en samen met de aanwezigen nagedacht over de vraag op welke wijze het gedrag van weggebruikers in de 9 Straatjes beïnvloed kan worden om de verkeerssituatie verder te verbeteren.

Er waren enkele experts aanwezig zoals een verkeerspsycholoog, wayfinding expert en een professional van Stadsdeel Centrum met een verkeerskundige achtergrond.

Na de introductie werden de voorlopige uitslagen van de onderzoeken gepresenteerd. De metingen en beeldopnamen laten zien op dat het aantal (bijna) botsingen (tussen fietsers en voetgangers) groter is bij afsluiting van de straatjes. Aan de andere kant is uit de enquête gekomen dat mensen zich wel veiliger denken te voelen. Nog niet alle resultaten zijn binnen, daarom kunnen er nog geen conclusies getrokken worden.

In drie kleinere groepen werd vervolgens op een open manier nagedacht over de mogelijkheden die er zouden kunnen zijn om het gedrag van de voetgangers en fietsers te beïnvloeden ter bevordering van de veiligheid. Allerlei ideeën komen naar voren, van het plaatsen van waterspuiten in de vloer die gaan werken als fietsers te hard rijden, betere belijning waardoor je ziet dat het tweerichting fietsverkeer is tot schuine zebrastrepen op het wegdek. Weer andere ideeën zijn: een verbod en handhaving op obstakels op de stoep (zoals fietsen, scooters, terrassen, prullenbakken, vuilnis), stroef wegdek zodat fietsers niet hard kunnen gaan, verschil in kleur voor stoep en straat, straten aanwijzen met voorrang voor fietsers of voetgangers, enz.

Na afloop werd aan de bar nog een drankje aangeboden door de Stadsdeel Centrum en maakten buurtbewoners en ondernemers met elkaar kennis. Een boeiende en goed georganiseerde avond!