Uit het verslag van thema avond over Zorg donderdag 6 februari 2014
Namens de stichting buurtzorg voert Marie-José de Munck het woord. Zij is verpleegkundige. Buurtzorg biedt, vanuit kleine autonome “buurtzorgteams” verpleging en verzorging aan huis. Deze zorg wordt geboden door wijkverpleegkundigen en wijkziekenverzorgenden.
In het centrum van Amsterdam zijn twee zelfsturende teams werkzaam, in de Jordaan (10 medewerkers) en in het Centrum (8 medewerkers). De stichting buurtzorg Nederland is in 2006 opgericht uit onvrede met de destijds bestaande thuiszorg. De groei was snel, landelijk zijn er nu al ruim 6000 mensen werkzaam in de buurtzorg.
De kerndoelen zijn:
- Verzorging (wassen)
- Begeleiding ( luisteren naar wat nodig is)
- Verpleging (lichamelijk verzorging en verzorging bij dementering)
In overleg met de zorgvrager (cliënt) neemt de wijkverpleegkundige of wijkziekenverzorgende direct en volgens professionele standaarden beslissingen over inhoud en werkwijze bij hulpverlening. Er wordt niet meer zorg geleverd dan nodig is, effectiviteit staat centraal.
Er is ook buurtzorg +, dan wordt een ergotherapeut of fysiotherapeut ingeschakeld. De ergotherapeut kijkt aan en adviseert over aanpassingen in huis.
Zijn er specifieke vragen?
1. Wat is het verschil met thuiszorg?
Antwoord: Buurtzorg kan integraal zorg initiëren en met de cliënt bespreken wat nodig is. Bij reguliere thuiszorg worden taken opgesplitst waardoor op één adres meerdere medewerkers van thuiszorg over de vloer komen.
2. Stelt het CIZ de zorgindicatie?
Antwoord: Ja.
De medewerker van buurtzorg kijkt eerst wat nodig is. Het doel is de cliënt zo zelfstandig mogelijk te houden. De omgeving wordt bij het proces betrokken (mantelzorg). In overleg wordt het zorgplan gemaakt en geleverd. Omdat het team klein is kan niet alles, zo is bijvoorbeeld 4 uur blokzorg niet mogelijk, daarvoor is de bezetting van het team te klein.
3. Ter aanvulling; wij kregen een team dat wij na een week al goed kenden. De teamleden letten niet alleen op mijn man maar ook op mij (“of ik het wel redde”). Het contact groeide en er ontstond een betrokken sociale binding. Dat was voor ons erg prettig.
Antwoord: Dank u, fijn dat te horen.
4. Waar staat de naam buurt voor? Ik begrijp dat het gaat om een team.
Antwoord: Het begrip buurt is meeromvattend, het postcodegebied maar ook alle hulpverleners daarbinnen waarmee wordt samengewerkt om thuis de goede zorg te kunnen leveren.
5. Wat te doen als jullie het niet aankunnen?
Antwoord: Uitbreiding van ons team is moeilijk. Wij hebben veel werk. Als er meer vraag is dan wij aankunnen dan kan die hulp niet (altijd) worden geboden.
6. Biedt buurtzorg ook hulp aan zwaar zieke mensen?
Antwoord: Ja. Wij verlenen ook terminale zorg.
7. Valt buurtzorg onder de ziektekostenverzekering?
Antwoord: Ja, met wel de verplichte eigen bijdrage.
8. Kan buurtzorg ook samenwerken met Mantelaar?
Antwoord: Ja. Als buurtzorg al voor u werkt, en u geeft aan ook belangstelling te hebben voor Mantelaar, dan nemen wij contact voor u op met Mantelaar. Combinatie is uiteraard mogelijk.
De voorzitter haakt hierop in met de opmerking dat er een elektronische agenda is zodat alle betrokken partijen het schema kunnen inzien. Dat maakt goede samenwerking mogelijk.
9. De prijs?
Antwoord: Betaling loopt via de verzekering of een PGB. Het gemiddelde uurtarief is € 55,50. Buurtzorg levert ook AWBZ-zorg.
Er zijn geen WMO-contacten (huishouden, hulpmiddelen, vergoedingen) . (Wmo staat voor Wet maatschappelijke ondersteuning. De Wmo zorgt ervoor dat iedereen kan meedoen aan de maatschappij en zo veel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen).
10. Eenzaamheid?
Antwoord: Daarvoor bestaat het stadsdorp. Maar, desgewenst kan buurtzorg helpen bij het zoeken naar vrijwilligers. Denk vooral aan eenvoudige oplossingen zoals; eet niet alleen maar ga met een aantal mensen samen eten.
11. Eenzaamheid is inderdaad iets voor het stadsdorp. Bel aan als een buur een paar dagen niet wordt gezien. Eenzaamheid is vaak verborgen. Let als buurtbewoner op.
Antwoord: Schep geen verwachtingen. Het stadsdorp groeit en leer elkaar vooral kennen. Dan komen de ideeën vanzelf.
12. Welke instanties zijn er en hoe kan ik die benaderen?
Antwoord: Hoe duidelijker het probleem wordt geformuleerd, hoe gemakkelijker het is een antwoord te geven. Buurtzorg werkt samen met huisartsen, ziekenhuizen, dagopvang, verpleeghuizen met dagopvang en zoekt naar alternatieve dagbesteding voor groepen.
13. Hoe vinden wij buurtzorg?
Antwoord: Wij hebben geen direct telefoonnummer, u kunt kijken op onze website.
Aanvulling (JO): zie email amsterdamcentrum@buurtzorgnederland.com
of info@buurtzorgnederland.com of bel 0900 690 690 6.
Correspondentieadres postbus 69, 7600 AB Almelo (het landelijk hoofdkantoor).
14. Aanvullende opmerking uit de zaal (JL).
Organiseer een thema-avond over eenzaamheid. Deze suggestie wordt met enthousiasme aanvaard. JL vult aan dat geïnteresseerden in dit onderwerp zich kunnen aanmelden op de website van ons stadsdorp.